BCM-képzés a cég jövőjéért
2023. 07. 21.Vészhelyzet-elhárítás – legyen felkészült!
2023. 09. 25.Fizetésképtelenség – egy olyan helyzet, amely minden cégvezető rémálmaiban beköszönt. Sajnos rossz híreink vannak: a rémálmok egyre gyakrabban valósággá válnak. A Coface hitelbiztosító elemzése szerint a fizetésképtelenné vált vállalatok száma 2020-ban csökkent, azóta viszont folyamatosan (gyorsuló ütemben) nő a közép-kelet-európai régióban. Hazánkban 86 százalékos volt az emelkedés. Hogy ennek mi az oka? Az elemzők szerint a vállalkozásoknak egyre több, hirtelen jelentkező kihívással kell szembenézni. Ilyen például az orosz-ukrán háború okozta gazdasági bizonytalanság. Hogy hogyan lehet felkészülni a krízishelyzetekre? Hogyan lehet túlélni azokat? A válasz: üzletmenet-folytonosság! Keressen, vagy kollégái közül képezzen ki BCM-specialistát és megsokszorozza cége túlélési esélyeit. A gyakorlati példán keresztül mutatjuk, hogy hogyan.
Krízisek korát éljük
Koronavírus-járvány, orosz-ukrán háború, energiakrízis, kétszámjegyű infláció – alapjaiban megváltoztatták az életünket. És a cégek, vállalatok életét is. Nevezhetjük őket globális kríziseknek. De sajnos nemcsak ezekkel kell együtt élnünk: fel kell készülni a lokális problémákra is. Hogy mire gondolunk? Például egy hackertámadásra, ami pont a mi cégünket célozza.
Aztán egy természeti katasztrófára: mi a helyzet, ha egy árvíz használhatatlanná teszi az üzemcsarnokot, ha egy villámcsapás vagy elektromos zárlat miatt tűz keletkezik?
Csupa olyan szituáció, ami megfelelő felkészülés nélkül csődbe döntheti az egyébként jól muzsikáló vállalkozást. Kivéve, ha rendelkezik üzletmenet-folytonossággal!
Üzletmenet-folytonosság a túlélésért
A Business Continuity Management (BCM), azaz üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer célja, hogy megvédje a cégeket a csődtől. A BCM specialista az üzleti hatáselemzések és kockázatelemzések után kidolgozza azt a rendszert, amellyel a kritikus fontosságú műveletek a lehető legzökkenőmentesebben működtethetők a fennakadás időszakában is. Tehát nemcsak a veszélyeket, hanem a szükséges válaszlépéseket is egy csokorba gyűjti. De hogy mi történik egy céggel, amelynél ki van építve az üzletmenet-folytonosság és mi azzal, amelynél nincs? Jogos a kérdés! Mutatjuk!
Tűz a gyertyagyárban
Képzeljünk el egy nyereséges, közepes méretű vállalkozást. Például egy mécseseket gyártó céget. Több évtizede vannak a piacon, eleinte csak pár ember dolgozott manufaktúraszerűen náluk, majd folyamatosan fejlesztették a technikát. Egyre több lett a megrendelés, az alkalmazottak száma ma már eléri a hetven főt. Van egy iroda, ahol a papírmunkát végzik, és egy üzemcsarnok, ahol a termelést. Itt működnek a gyártósorok. Képzeljük el, hogy egy elektromos zárlat miatt tűz üt ki a csarnokban. A riasztók bekapcsolnak, a tűzoltók hamar a helyszínre érnek, de a gyúlékony anyagok miatt az üzem gyakorlatilag teljesen leég. Mit tud tenni ilyenkor a cégvezető? Hogyan tovább?
A tervek békeidőben készülnek…
Nos, ha a cégnél nincs üzletmenet-folytonosság, akkor a krízishelyzet leginkább kapkodást okoz. A vezetőknek nincs idejük alaposan átgondolni, mérlegelni a lépéseket, kiszámítani azok hasznát, esetleg összehasonlítani az alternatívákat. Gyorsan kell cselekedni, így sajnos sokszor rossz döntéseket hoznak.
A BCM lényege, hogy még békeidőben készül a terv. Amikor még nem ütött be a krach, a BCM specialista áttekinti az egész cég működését.
Megoldásokat keres, hogy milyen alternatív módszerekkel lehet a legrövidebb időn belül folytatni a munkát. Ha a konkrét gyertyagyárunknál maradunk: az üzletmenet-folytonosságban lesz egy olyan pont, ami tűz esetén alkalmazható. Ha például van még egy telephelye a cégnek, akkor leírja azt, hogy hogyan lehet átvezényelni oda a feladatokat. Ha ilyen nincs, akkor előzetes szerződést köt egy másik céggel, hogy havaria esetén tudja használni a gyártósorát. Fontos, hogy ezt alapos felmérés előzi meg: tudni kell például, hogy melyik a legközelebb lévő erre alkalmas cég, az milyen gépeket használ, stb. Azt is megvizsgálja, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket akár irodai környezetben is el lehet végezni. És például azt is, hogy hol lehet irodát bérelni.
Haladjunk lépésről lépésre az üzletmenet-folytonosság segítségével!
Ha van kész kidolgozott BCM-je, üzletmenet-folytonossági terve a cégének, akkor „csak” követni kell az abban leírtakat.
Lépésről lépésre végigviszi a folyamatot: tűz eloltásának pillanatától egészen az üzem újraépítéséig.
A BCM segítségével nagyon rövid időn belül folytatni tudják a munkát. A dolgozóit pont ezért tudja megtartani – egyrészt mert továbbra is tud munkát adni nekik, illetve mert tudja fizetni a bérüket. Illetve a megrendelőit sem veszíti el, ha nem áll le a termelés. Fontos tudni, hogy a BCM felkészülés során a szükséges erőforrásokat is számba veszik a szakemberek, így az sem következhet be, hogy bent égjen minden munkához szükséges eszköz. Természetesen nem árulunk zsákbamacskát: az üzletmenet-folytonossági rendszer kialakítása egy nagyobb cég esetében körülbelül egy év. Aztán legalább évente javasoljuk annak felülvizsgálatát, aktualizálását. Ha pedig új technológiát vezetnek be, vagy például informatikai rendszert váltanak, akkor azonnal szükséges a nyomon követés. Mindezt azért, hogy biztosítsuk a cég túlélését. Ne égjen ki az első krízishelyzetben!