
Kiknek, miért, hogyan? Üzletmenet-folytonosság kkv szektortól a multikig!
2023. 06. 29.
Üzletmenet-folytonosság – ne égjen porig az első tűzben a gyertyagyár
2023. 08. 11.Európai felmérések szerint a családi vállalkozások közel kétharmada megy tönkre az első vezetői generációváltást követően – a megdöbbentő adatot a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke ismertette. Parrag László arról is beszélt, hogy a piac átrendeződik és a kkv-knak új kihívásoknak kell megfelelni. Hosszú távú gondolkodásra van szükség és fenntarthatóságra. Jól hangzik, de a mindennapi munkamenetbe sokszor nem egyszerű ezt átvinni. Hogy mit tehet Ön kkv-tulajdonosként, vagy egy nagyobb cég vezetőjeként, hogy elkerülje a válságok tragikus hatását? Például ha bevezeti az üzletmenet-folytonosságot, továbbképezteti kollégáit BCM-specialistáknak, akkor biztos lehet benne, hogy a kritikus fontosságú műveletek a lehető legzökkenőmentesebben működnek majd a krízishelyzetekben is. A cég pedig nem megy csődbe az első kanyarban… A megoldás a BCM-képzés. Hogy kiknek ajánljuk? Már mondjuk is!
Üzletmenet-folytonosságról dióhéjban
A BCM (Business Continuity Management), vagyis üzletmenet-folytonosság célja, hogy hatékony üzleti hatáselemzéssel, kockázatfelméréssel, kezelési tervekkel elérjük, hogy a termelés és szolgáltatás a lehető legrövidebb időn belül folytatódhasson egy krízishelyzet után. A kkv-któl a multikig ajánljuk mindenkinek a kiépítését, aki informatikai eszközökkel dolgozik, gépei vannak, munkatársakat alkalmaz. Gyakorlatilag tényleg mindenkinek. A BCM segítségével ugyanis biztosítható a cég túlélése.
Ha nincs üzletmenet-folytonosság, akkor krízis esetén kitör a pánik és a kapkodásban sajnos nagy eséllyel hozunk rossz döntéseket.
Ezzel szemben ha még a probléma előtt elkészült az üzletmenet-folytonossági rendszer, akkor megelőzhető az összeomlás és a krízis időszaka veszteségminimalizálással átvészelhető.
BCM-képzés: de kinek?
Szép, szép ez az üzletmenet-folytonosság, de adódik a kérdés: hol terem? Nos, nem fán és nem is bokron, hanem szakemberek alkalmazásával.
Mivel jelenleg még kevés ilyen képzettségű, hozzáértő specialista van a piacon, jó megoldás lehet a meglévő kollégák beiskolázása.
Hogy kiből lesz kiváló BCM-specialista? Tapasztalataink szerint a projektmenedzsmentben dolgozók, minőségirányítással foglalkozó, biztonsági területen tevékenykedő kollégák egy része megfelelő képzés után hatékonyan el tudja látni ezeket a feladatokat. Fontos, hogy a leendő BCM-specialista jól kommunikáljon, értsen az informatikai eszközökhöz és legyen elkötelezett! Egy kkv-nak elég részmunkaidőben foglalkoztatni ilyen szakembert (vagy akár egy külsőst megbízni), a multiknál viszont legalább egy főállású munkatársra (és helyettesére!) szükség van.
Az alapképzéstől az auditorig
A BCM-akadémián három szinten indítunk képzéseket, amelyek egymásra épülnek. Alapképzésünkön az üzletmenet-folytonosság kezdeti lépéseit mutatjuk be, segítve a rendszer megértését, értelmezését. Az üzletmenet-folytonossági specialista és az üzletmenet-folytonossági belső auditor közös jellemzője, hogy mindketten magas szinten értik és látják át a vállalaton belüli eljárásokat. Előbbi koordinálja a BCM ügymenetet és kialakítja az irányítási rendszert a vállalkozás egyéni szempontjainak figyelembevételével. Ezzel szemben a belső auditor már egy magasabb szinten tekint a rendszerre. Ő az, aki a szabványt ( ISO 22301:2019) sorvezetőként használva levezényli a belső auditot.
Rugalmasság a szervezésben
Kurzusainkat folyamatosan indítjuk, igyekszünk maximálisan rugalmasak lenni az időpontok, képzési feltételek meghatározásában. Alapesetben online képzésre készülünk, de ha úgy a cégnek könnyebben megszervezhető, akkor helyszíni oktatást is vállalunk. Fontos, hogy a képzés során használt dokumentum sablonok a való életből vett minták, ezeket a későbbiekben jól tudják hasznosítani.
Most már mindenki biztonságban van?
Nos, azt is el kell mondanunk, hogy egy BCM-specialista évek alatt válik igazán rutinos, mindenre felkészült szakemberré. Fontos a folyamatos fejlesztés, az ő továbbképzése. Aztán azt sem szabad elfelejtenünk, hogyha már van ilyen kollégánk, akkor neki is eltart egy darabig, amíg elvégzi a szükséges feladatokat. A részletes üzleti hatás- és kockázatelemzések után tudja kidolgozni azt a rendszert, amely majd a legzökkenőmentesebb működteti a kritikus fontosságú műveletek a válság időszakában is. Ez a munka – nagyobb cégek esetében – akár egy év is lehet. Aztán ha kész az üzletmenet-folytonosság, akkor ennek a rendszeres felülvizsgálatát sem szabad elfelejteni. Hiszen változnak a technikák, új informatikai rendszert vezet be a cég, új telephelyek, gépek és kollégák lesznek. Ezeket pedig nyomon kell követni.
Hétköznapi hasznok
De hogy ne riasszunk el senkit: az üzletmenet-folytonosság kialakítása közben már számos haszon keletkezik. A BCM-specialista ugyanis a felmérései során áttekinti az aktuális üzletmenetet, a termelést is.
Ilyenkor az is ki szokott derülni, hogy melyik területeken lehet optimalizálni bizonyos folyamatokat, így pedig költséget takaríthat meg a cég.
Ha bizonytalan még az új rendszerben, vacillál, hogy melyik kollégája lenne a legalkalmasabb ilyen feladatokra, forduljon hozzánk bizalommal! Segítünk a lehető legjobb döntéseket meghozni, hogy a cége biztonságban legyen és még sokáig működjön sikeresen!