Az orosz-ukrán háború híreire már szinte fel sem kapjuk a fejünket, az energiaválság a mindennapjaink része lett, ahogy a negatív gazdasági folyamatok is. Sajnos úgy tűnik, még mindig messze a kritikus időszak vége. De hogy mit tehetünk a fellendülés napjaiig, hogy megmentsük cégünket? Erre jó válasz a BCM! Az üzletmenet-folytonossággal nemcsak a kríziseket élhetjük túl, de segít például abban is, hogy a hétköznapi tevékenységeink racionalizálásával spóroljunk. Egy konkrét példán keresztül mutatjuk, hogy hogyan!
A BCM (Business Continuity Management), vagyis üzletmenet-folytonosság célja, hogy hatékony üzleti hatáselemzéssel, kockázatfelméréssel, kezelési tervekkel elérjük, hogy a termelés és szolgáltatás a lehető legrövidebb időn belül folytatódhasson egy krízishelyzet után. A kkv-któl a multikig ajánljuk mindenkinek a kiépítését, aki informatikai eszközökkel dolgozik, gépei vannak, munkatársakat alkalmaz. BCM-specialista képzésünkön a gyakorlati életből vett példákon keresztül tanulják meg a jelentkezők a rendszer alapjait. Most az egyik ilyen példát mutatjuk be, hogy Ön is pontosan lássa az üzletmenet-folytonosság jelentőségét.
Nézzünk egy call centert! A cégnek két telephelye van a fővárosban, mindegyikben tucatnyi ügyfélszolgálatos kolléga dolgozik, mellettük pénzügyesek, HR-esek, informatikusok is tevékenykednek.
A BCM-felelős első feladata, hogy felmérje a működést: összeírja, hogy milyen napi munkafolyamatok vannak. Ezek közül megállapítja, hogy melyek az úgynevezett kritikus folyamatok – amelyek leállása esetén veszélybe kerül a cég.
Elkészíti tehát az üzleti hatáselemzést, amelyben kiemeli ezeket, majd összeállítja az üzletmenet-folytonossági tervet (BCP).
A konkrét példánkban az egyik telephelyen tűzriadó van – legalább hat órán keresztül nem lehet visszatérni az épületbe. Az üzletmenet-folytonossági terv tartalmazza, hogy ebben az esetben kik a kritikus időszakokban a fő tevékenységeket végző csapat tagjai. Nekik kell ugyanis folytatni a munkát. Fontos, hogy nem kell minden kollégát átvezényelni a másik épületbe, ha pár órára a HR hazamegy, akkor ebben az esetben nem omlik össze a call center működése.
A BCP leírja, hogy a csapat pontosan hova menjen. Jelen esetben: az épület melyik sarkán gyülekezzen, ki hívja a taxit, pontosan melyik számot.
A másik épületben be van rendezve nekik egy irodarész, ahol kiépítették például az internet elérést, van áramforrás, így a laptopjaikkal azonnal tudják folytatni a munkát.
Mindez nagyon egyszerűnek tűnik, miért kell ehhez BCM-specialista? Lehet, Önben is felmerült a kérdés… Nos, valóban egyszerű és logikus a terv, de tele van buktatókkal. Például a gyakorlati tesztelés során kiderült, hogy ha nincs pontosan nevesítve a találkozási pont, akkor könnyen előfordulhat, hogy a kollégák rossz helyen várják a taxit. Ha nincs előkészítve megfelelően a másik irodában a munkabázis, akkor például hosszú félórák telhetnek el a számítógépek, laptopok beüzemelésével.
Az talán a leírtakból is világos, hogy a BCM segít a spórolásban krízis esetén. A kritikus folyamatok nem állnak le, így nem termelődik (jelentős) veszteség. De a tervben például arra is ügyelünk, hogy az egyik legolcsóbb taxitársaság száma legyen lementve vészhelyzetre.
Ennél viszont sokkal jelentősebb, hogy mindig a kockázattal arányos védelmet alakítunk ki! Tehát a példánknál maradva: nem fogunk negyven embert átköltöztetni fél napra egy másik irodába.
Itt szintén nem építünk ki 40 munkaállomást profi gépekkel – hiszen felesleges. A felmérés szakaszában kiderül az is, hogy milyen folyamatokat lehet egyszerűsíteni, ezekre minden esetben ajánlatot teszünk.
Magyarországon már a pénzügyi ágazatokban, az autóiparban, gyógyszeripari cégeknél, telekommunikációval foglalkozó vállalatoknál egyre inkább elterjed az üzletmenet-folytonosság. Azt javasoljuk, ha Ön is biztonságban tudná cégét, akkor keressen minket bizalommal! BCM-mel foglalkozó képzéseink különböző szinteken folyamatosan indulnak, ezek elvégzése után régi/új kollégái hatékonyan tudnak segíteni nemcsak a túlélésben, hanem a mindennapi spórolásban. Ez a fejlődés útja…